Posted by: lunatic | May 24, 2010

Dersu Uzala (1974) – Akira Kurosawa – 27 mai – Ne vedem la Centrul de Limbi Straine

Panoramică epică spectaculoasă, filmată pe peliculă de 70 de mm în Uniunea Sovietică, într-o vreme când marele regizor japonez Akira Kurosawa era, surprinzător, ieşit din graţiile publicului şi ale criticilor în ţara sa natală, Dersu Uzala, film de mare suces internaţional, a contribuit la refacerea reputaţiei cineastului, dar, prin modestia sa, a amintit turor că Kurosawa este un maestru veritabil al cinematografuluui şi nu doar un iscusit realizator de filme cu samurai. Filmul acesta, lung, dominat de vaste peisaje sălbatice şi pustii, este totodată o dramă in timp cu două personaje, compusă din mici gesturi cotidiene,  şi o evocare simplă a afecţiunii profunde dintre doi oameni opuşi ca fire. Acţiunea se petrece în Siberia, la începutul secolului al XX-lea. Adaptare a unei povestiri de Vladimir Arseniev, filmul are în centru relaţia dintre un ofiţer al armatei ţariste (Iuri Solomin), aflat într-o expediţie de cartografiere, şi Dersu (Maksim Munzuk), un localnic în vârstă, om al pădurii, recrutat ca ghid. În încăierările cu bandiţii şi stihiile naturii , Dersu îşi dovedeşte forţa şi cunoaşterea deplină a lumii în care trăieşte. În secvenţa cea mai încordată a filmului, cei doi eroi încearcă să se apere de o furtună ameninţătoare încropindu-şi un adăpost salvator în pustie cu ajutorul unui teodolit şi al unor tulpini de plante. Povestea aceasta despre vulnerabilitatea şi totodată rezistenţa omului în spaţiile vaste ale naturii se contruieşte de fapt prin acumularea de mici detalii. La început, colaboratorii ofiţerului cred că Dersu este un personaj comic, dar curând se vădeşte că înţelepciunea sa naturală îl face mult mai adaptabil decât ei la condiţiile naturale imprevizibile şi aspre ale ţinuturilor. După cinci ani, ofiţerul se întoarce în Siberia pentru a-şi termina misiunea şi este fericit să-l revadă pe Dersu, dar îşi dă seama că sănătatea bătrânului său prieten s-a şubrezit – Dersu se teme că va orbi şi că toţi tigrii din regiune îl pândesc pentru a se răzbuna pentru unul dintre ei, ucis de puşca sa. Cartograful vrea să îl ia pe Dersu la oraş şi să-i pună la dispoziţie avantajele vieţii civilizate, dar îşi dă seama că deşi bătrânul îl putuse ajuta să supravieţuiască în Siberia, el nu îl poate recompensa inserându-l în societate.

Recenzie:  Kim Newman – romancieră, critic şi jurnalist de radio

Premiul Oscar pentru cel mai bun film străin

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: