Posted by: lunatic | April 29, 2010

Balanta (1992) – Lucian Pintilie – 6 mai – Ne vedem la Centrul de Limbi Straine

Amintind prin construcţie de romanul picaresc, filmul este – nu atât prin întindere, cât mai ales prin densitatea sensurilor, a semnificaţiilor morale, politice, mitice, a sugestiilor religioase – o epopee, o frescă a intoleranţei, a răului în expansiune, a eşecului, a deriziunii, dar şi a unor sentimente moderne precum incertitudinea şi instabilitatea. Un ritm alert, ca o cavalcadă, un ton incisiv, caustic, cinic, sarcastic, o optică în registru grotesc, o viziune pesimistă, dar convertită în încrederea în valori, într-o posibilă renaştere. El şi Ea, amintind de cuplul erotic în sens mitic, în sensul lui Platon, sau în sens biblic – cuplul adamic, se întorc înapoi spre origini printr-o aparentă goană spre haos, stejarul din final sugerând stejarul biblic din Mavri, de sub care totul poate re-începe, o altă Creaţiune. Dar omul nu poate şterge din memoria sa amintirea răului, imaginea succesiunii de eşecuri, ecoul marilor renunţări şi înfrângeri, apăsarea vinovăţiei, neasumarea responsabilităţii sau trădarea acesteia.

Recenzie – Mircea Dumitrescu http://mirceadumitrescu.trei.ro

Advertisements

Responses

  1. Faina treaba – clubul cinefililor din Focsani, cu atat mai mult cu cat ne aflam vaduviti de posibilitatea vizionarii colective a unui film in Focsani. Marea vina a initiatorului este ca a inititiat…prea tarziu…Dar bun si asa, ca oricum dornicii actului cultural exista in orasul de pe Milcov in continuare…
    Cat despre BALANTA…povestea asta – despre regimul de care eu am auzit din povesti- debuteaza intr-un stil dramatic, cu o moarte…Spectator novice, puteam sa jur ca voi continua vizionarea intr-un suspin. Capcana!!! Iluzia umorului era in orice secventa a filmului. Dar…dincolo de iluzie, revine realitatea apei ruginite de la robinet si lipsa devenita proverbiala..:”n-avem spirt, n-avem formol, n-avem nimic…”
    Am mai vazut 432, ca toata lumea…dar acolo tragicul are o amploare mai mare. Daca ar fi sa fac o balanta intre cele doua, as vota pentru creatia lui Pintilie,, si asta poate pentru ca… mi s-a parut intotdeauna mai ispititor sa sugerezi dramaticul prin masca ce rade, decat sa folosesti doua masti tragice-una a imaginii, si una a esentei…suna intrucatva pleonastic…
    Multe elemente de comentat in paralel… si totusi, parca nu l-as da pe Titi mort in sicriu din masina care se buseste, pe avortonul din baia de la 432…
    Atat pentru seara asta ca o sa iau mai mult timp decat filmul. Ca sa citez pe cineva cunoscut…Ne vedem la Centrul de Limbi Straine…


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: