Posted by: lunatic | February 13, 2010

High Sierra (1941) – Raoul Walsh – 18 februarie – Tot la Copii si Tineret

High Sierra reprezinta un reper pentru filmele cu gangsteri, un punct de cotitura in cariera lui Humphrey Bogart si un model pentru filmul de actiune existentialist introdus de Raoul Walsh. Asemanator altei productii de Walsh, In umbra prohibitiei (1939), High Sierra este un film cu gangesteri elegiac, neobisnuit prin portretul plin de simpatie facut gangsterului ca proscris vetust, intr-o epoca dominata de Codul Hays (un fel de CNA). Veteranul Roy Earle (Bogart), erou cu un nume nobil, se ridica deasupra ticalosilor si ipocritilor aflati de ambele parti ale legii; in timp ce conduce jaful unui hotel, incheiat cu un esec, aspira prosteste la o tanara respectabila (Joan Leslie) si gaseste rapid o companie mai potrivita in persoana unei alte proscrise (Ida Lupino). Spre deosebire de unii contemporani, precum John Ford, Howard Hawks, Frank Capra si Michael Curtiz, care pun accentul pe valorile comunitatii sau ale grupului, in aceasta perioada Walsh a conferit mai multa importanta egoismului, nonconformismului si calitatilor antisociale ale eroilor sai.

Critica usturatoare pe care o adreseaza unei societati de o moralitate ingusta atinge apogeul in scena in care Roy este respins umilitor de insipida sa printesa mic-burgheza, care il prefera pe conformistul si infatuatul sau iubit. Dupa aproape un deceniu in care a interpretat tipi duri si conventionali, Bogart si-a primit rolul cu adevarat semnificativ in High Sierra. In Soimul Maltez, alt film important din acelasi an, Bogart este expansiv, atotstiutor si dominator. In universul Walshian din High Sierra, Bogart creeaza cu subtilitate un personaj cu totul diferit: temperamental, retras si tensionat cu umerii ridicati si gesturi contractate care accentueaza caracterul insular al personajului. Chiar si in scenele intime dintre Roy si partenera sa, Marie (Lupino), Walsh interpune obiecte si bariere intre indragostiti pentru a le sublinia izolarea. High Sierra incepe si se incheie cu imaginea impunatoare a muntelui Whitney, reluata pe tot parcursul filmului, prezenta sa fatala semnalandu-i eroului destinul sau singuratic. Un alt personaj apartinand lumii interlope ii spune lui Roy: “Tii minte ce zicea Johnny Dillinger despre indivizi ca tine si ca el? Spunea ca fugiti spre moarte. Da, asta e: fugiti spre moarte!”. Faimoasa scena cu urmariri de masini in care politistii gonesc pe urmele lui Roy traduce aceasta replica in dinamicul limbaj vizual al cinematografului de actiune.

Martin Rubin – raspunde de programul de filme de la Gene Siskel Film Center din Chicago

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: